Site Overlay

Kiesbord Online

Deze pilot is afgelopen. Daarom zijn de filmpjes en kiesborden niet meer zichtbaar.

Kiesbord Online

Speciaal voor de wat oudere kleuters en kinderen uit de onderbouw van het basisonderwijs, heb ik een pilot gemaakt voor onderwijs of afstand.

Om ouders te ondersteunen met leuke en leerzame activiteiten die kinderen thuis zelf kunnen doen.

De kinderen krijgen per dag verschillende opties voor activiteiten, die stap voor stap in instructiefilmpjes worden uitgelegd.

Elke dag heeft een leuk thema! In deze pilot:

Bij elke themadag hoort een voorbereidingsfilmpje voor ouders/verzorgers. Hierin wordt kort uitgelegd wat de kinderen gaan doen, leren en welk materiaal ze daar voor nodig hebben.
Het materiaal wordt in een doos, bak of mand klaargelegd, zodat de kinderen vervolgens zelf met de activiteiten aan de slag kunnen.

LET OP! De activiteiten worden stap voor stap aan de kinderen uitgelegd. MAAR net als in de klas, hebben kleuters soms de hulp van een klasgenoot of de juf/meester nodig. In de thuissituatie bent u dat (en eventueel een broertje of zusje). Toezicht houden, hulp bieden als een kind er om vraagt of als het vastloopt en complimenten geven blijven noodzakelijk.

Uitgangspunten

Hanteer in ieder geval de volgende regel:

Van proberen kun je leren!

Het mag dus mis gaan!

Het ergste wat kan gebeuren is dat het kind een nieuw blad nodig heeft, omdat hij/zij de eerste keer per ongeluk de verkeerde punten van zijn/haar knutsel heeft geknipt. Of dat hij/zij extra lang aan het schoonmaken is, omdat het scheerschuim niet alleen op de tafel, maar ook (al dan niet per ongeluk 😉 ) op de grond, keukenkastjes of de neus van zus terecht is gekomen. Uiteraard precies op het moment dat u even niet keek.

Juist van dit soort situaties kunnen kinderen leren.
Mits u ze uitlegt: waarom!

Leg uit waarom dingen zijn zoals ze zijn OF waarom het zo gaat zoals het gaat.

Het scheerschuim hoort bijvoorbeeld niet op de keukenkastjes, want: dan wordt de keuken vies en komt het misschien wel aan je bord of beker. Daar eet of drink je dan weer van en dan komt de scheerschuim in je mond. En dat is niet de bedoeling.

Daarnaast: extra schoonmaakwerk willen we altijd voorkomen! Net als onnodig opruimwerk! Veel kinderen voelen deze ongeschreven regel en daar kunt u altijd naar refereren.

Nu het geen wat misschien wel het belangrijkste is:

Het doel van de activiteiten is dat het kind plezier heeft. Ondertussen zal het van het proces leren.

Het kan dus zijn dat de knutsel helemaal niet op het voorbeeld lijkt of dat er in uw ogen van alles aan mankeert. Het had leuker, netter, beter, mooier, en bovenal meer volgens het voorbeeld gekund.

Kort gezegd: het resultaat is ANDERS.

Anders dan in het filmpje of in uw hoofd. Maar vergeet niet: het kind heeft dan misschien geen schattige paashaas geknutseld, maar wel: een super sonisch vliegtuig. Al dan niet met meer lijm dan papier. Dat super sonische vliegtuig is wel helemaal zijn/haar eigen ontwerp en werk! En bedenk dan: dat proces is op kleuterniveau vergelijkbaar met de jaren lange opleiding van vliegtuig ontwerper.

Het resultaat mag er dus zijn!

Uiteraard vertelt u het kind wel dat u het vliegtuig nogal plakkerig vindt. Om vervolgens samen tot de conclusie te komen hoe de lijm in het vervolg beter gedoseerd kan worden.

Hoe werkt het?

Voorbereiden

Kijk per themadag het voorbereidingsfilmpje en leg het materiaal klaar.

Plezier maken en leren!

De kinderen kijken het intro filmpje van de themadag. Daarna kunnen ze aan de slag door op de andere filmpjes op het kiesbord te klikken.

ps. Doe zelf af en toe ook lekker mee. Spelen is ook FUN voor volwassenen!

Motiveren, Stimuleren, Monitoren en Complimenten geven

Vanuit uw ooghoeken kijkt u mee hoe uw kind bezig is. U helpt als het kind aangeeft dat het proberen niet lukt.
Zo vaak als kan, benoemt u wat goed gaat en/of stelt u een check-vraag.

Zoals:

  • Wat ben je aan het doen/maken?
  • Lukt het?
  • Is het leuk/grappig/lastig? Wat is er dan leuk/grappig/lastig? Naar gelang de situatie.
  • Wat doe je goed met het filmpje mee! Je doet precies wat er bedoeld wordt.
  • Je bent zo hard zelf aan het werk, dat ik net gewoon even kon bellen voor mijn werk.
  • Ik ga even [afwassen], help je mee of ga je zelf verder?
  • Ik hoorde je tellen tijdens het springen; je deed precies evenveel sprongen als dat je telde, dat is knap.
  • Heb je dat helemaal alleen gemaakt/gedaan? Zonder dat ik hoefde te helpen? Toe maar! Je wordt zo nog een echte [knutsel]kampioen!

Laat weten wat u en uw kind(eren) ervan vinden!

Dit is een pilot versie. Dus alle tips, tops, foto’s en actiefilmpjes n.a.v. de activiteiten en technische werking zijn welkom. Wat werkt wel en wat werkt niet zo handig? Hoe vallen de activiteiten in de smaak? Of “Mijn kind heeft de paashaas met wc-papier versierd”. Alles is welkom.

Mail al die dingen naar: info@deverwonderkring.nl
en/of
Like de youtube filmpjes, als de activiteit een succes is.
en/of
Volg De Verwonderkring op instagram en/of facebook en plaatst daar een reactie, onder één van de gerelateerde berichten die komende week verschijnen.

Alles wat terug komt kan ik gebruiken om in het vervolg nog meer -doeltreffende(re)- kiesborden online te maken.

Aan de slag

Copyright © 2021 De Verwonderkring. All Rights Reserved. | Intuitive by Catch Themes