Inspiratie


Verwondering en Onderwijs


  • Van Bloembol tot Twee Bloembollen

    Tijdens het maken van ondersteunend materiaal voor in de onderbouwklassen bij het BLOEMBOLLENPROJECT viel me wat op:

    Als je een afbeelding zoekt via google over de groeistadia van een bloembol, dan gaan die bloemen zelden dood.

    In vele afbeeldingen is het magische proces weergegeven van bloembol tot een mooie, kleurrijke en stralende bloem.

    En terecht natuurlijk, want wie wordt er niet blij van al die vrolijke bloeiers die, vroeg of laat in het seizoen, het lekkere weer aankondigen?

    MAAR TOCH…
    Mijn projecten steek ik graag duurzaam in en dat betekent dat ik leerlingen graag op jonge leeftijd al laat kennismaken met gesloten kringlopen.

    Ik ging dus op zoek naar een afbeelding waarbij het magische proces van de bloem die dood gaat OOK zichtbaar is.

    MIS HET NIET:
    HET MAGISCHE PROCES VAN EEN BLOEM UIT EEN BLOEMBOL DIE DOOD GAAT

    Na een stralende bloem te zijn geweest, trekken de voedingsstoffen uit de bloem zich namelijk weer terug. De bloem is dan dood, maar de voedingsstoffen zitten deels terug in de hoofdbol die, jawel, ondertussen één of meerdere afgesplitste babybollen heeft gekregen! Hoe tof is dat 😀

    Dus misschien zit er ergens nog een cultureel ingesleten weerstandje om het over het proces van doodgaan te hebben of hoort doodgaan nou eenmaal niet bij de definitie groeien? Ik hoop in ieder geval op meer bewustzijn over deze incomplete educatieve afbeeldingen: zodat meer kinderen mogen leren over die ene bijzondere bloembol, die opeens twee bloembollen werd. Dat lijkt mij in ieder geval een onmisbare en waardevolle aanvulling op het (bloembollen) onderwijs.


Permacultuur


Boekinspiratie

  • Boekinspiratie: Earth care, people care and fair share in education.

    Dit handboek is geschreven door Lusi Alderslowe, Gaye Amus en Didi A. Devapriya. Het geeft veel mooie, praktische en inspirerende handvatten om je op weg te helpen om kinderen de principes van permacultuur te leren en te laten ervaren (in het Engels dus). Het bevat onder andere een curriculum (overzicht van dingen die je kinderen kunt leren), pedagogische tips en verschillende activiteiten uitgewerkt vanuit hart, hoofd, handen en observeren.

    Permacultuur zelf kent heel veel definities. Eén daarvan is:

    Permacultuur is een ontwerpmethode die gebaseerd is op systeemdenken.

    De meest bekende toepassingen zijn permacultuur-tuinen en voedselbossen. De natuur wordt dan zodanig ontworpen/ingericht dat de opbrengsten zowel mens als natuur dienen en de systemen elkaar in evenwicht houden. 

    Permacultuur is echter veel breder dan het stuk ‘voedselvoorziening’. Zo kan het bijvoorbeeld heel goed als tool  ingezet worden op sociale systemen en om systeemdenken te leren toepassen.

    De uitgangspunten van permacultuur zijn:
    – zorgen voor de natuur,
    – zorgen voor elkaar en
    – eerlijk delen.

    Permacultuur kan dus bijvoorbeeld ook als tool dienen om natuurlijke en sociale omgevingen duurzaam te ontwerpen. Zoals bijvoorbeeld de manier van omgaan met elkaar in de klas.

    Handig dus voor mensen die met kinderen werken, maar zeker ook voor de kinderen! Een sociale en natuurlijk omgeving duurzaam leren ontwerpen zijn vaardigheden die ik zeker beschouw als 21ste century skills.

    Als je het mij vraagt, zou elk kind dus jong met permacultuur in contact moeten komen. Jong geleerd, is tenslotte oud gedaan.

    Misschien ook leuk om te weten: Permacultuur bepaald voor mij zelfs een deel van mijn leefstijl en is een grondbeginsel van mijn bedrijf.

    Wie weet dat het boek jullie inspireert om ook met permacultuur en kinderen aan de slag te gaan.