Site Overlay

Over mij

Mijn naam is Annelies van Rijn . Ik ben 29 jaar woon in Waarder (nabij Woerden).

Creatief, enthousiast en flexibel zijn woorden die mij goed omschrijven. Ik ben een autodidact, systeemdenker en werk multidisciplinair. Daarom ben ik De Verwonderkring ook gestart. Ik werk namelijk graag op meerdere niveaus en als zzp’er voel ik me daarin meer vrij.

Mijn eigen verlangen is om in een maatschappij te leven waarin we hokjes gemakkelijker links laten liggen en meer focussen op de verbinding die we hebben en kunnen maken met onszelf, anderen en de wereld om ons heen. Het liefst op een manier die ons ook plezier oplevert, dankbaar maakt, ontwikkelt en laat groeien.

| Voelen |

Voelen en daar ook naar handelen spelen daarin voor mij een cruciale rol. Het ontwikkelen van deze vaardigheden wordt echter, naar mijn mening én ervaring, in de huidige maatschappij beperkt door tal van patronen, gewoontes en onbewuste angsten. Het onderwijs draagt daar naar mijn inziens in grote mate aan bij. Waarom ik dat vind en hoe ik tot die conclusie ben gekomen, vertel ik tijdens de workshops die ik geef. Wellicht zal ik het in de toekomst ook in een blog of iets degelijks toelichten.

In ieder geval spreek ik als ervaringsdeskundige als ik zeg dat voelen en je authentieke zelf zijn niet de huidige norm is, maar eerder het denken en je aanpassen aan anderen. Er komt gelukkig wel steeds meer aandacht voor en dat is maar goed ook! Je voelt je namelijk zoveel gelukkiger als je helemaal jezelf mag zijn; en kunt zijn; én jouw eigen licht mag laten stralen.

Dat gevoel gun en vind ik het recht van elk kind. Dus graag inspireer ik mensen die met kinderen werken om het anders te doen en leef ik zoveel mogelijk voor hoe het ook zou kunnen. Voor de geluksfactor van onze kinderen in de toekomst, als mede voor mezelf.

|Leren|

In november 2016 ben ik afgestudeerd aan de Universitaire Pabo van Amsterdam, een combinatieopleiding van pedagogische wetenschappen en leraar basisonderwijs. Tijdens de opleiding kwam ik in een depressie en doorliep ik een intensief proces om bewust te leren voelen.

Zodoende ben ik mogelijke oorzaken van maatschappelijke en mentale blokkades waar ik tegen aan liep om te leren voelen, gaan herkennen in het onderwijs. Gelijktijdig ontwikkelde ik me als autonome leerkracht en intensief als authentiek persoon. En wat blijkt: ik als leerkracht en ik als authentiek persoon blijken allebei dezelfde Annelies 😀

Daar zet ik een smiley achter, omdat veel mensen werk en privé gescheiden zien. Dat is alleen niet zo! Wij zijn één geheel. Zeker in het onderwijs is de grens tussen het zijn van leerkracht en het zijn van jezelf een grijs gebied. Dat zie ik als een enorme kracht die ingezet kan worden. Je kunt namelijk enkel door jezelf in het klaslokaal te zijn, met jouw hele zijn en jou hele wezen, kinderen laten ervaren hoe het is om een gelukkig, compleet en kwetsbaar mens te zijn.

Wie je bent en graag wilt zijn kun je natuurlijk extra kracht bij zetten door vaardigheden op te doen, die je persoonlijk ook gelukkig maken. Zo heb ik bijvoorbeeld een vakspecialisatie muziek en bewegingsonderwijs gedaan en verdiepte ik me onder andere in de psychomotorische ontwikkeling, bewegend en breinvriendelijk leren, coöperatieve werkvormen, alle vormen van cultuureducatie zowel theoretisch als praktijk, natuureducatie en permacultuur.

| Beleven |

Naast mijn onderwijsachtergrond heb ik gedurende 10 jaar gewerkt als all-round recreatieleider op meer dan 15 parken en campings in heel Nederland. De laatste jaren werd ik als troubleshooter klantbeleving geplaatst op plekken waar de situatie daar om vroeg. Ondertussen weet ik dat ik een uitdagende situatie binnen 2-4 dagen weer op de rit heb. Als recreatieleider op grote parken (dagelijks 100-150 kinderen in reguliere activiteiten en 200-300 mensen in de avondshows en tijdens speciale evenementen) was ik gelijktijdig kwaliteitsbewaker op verschillende niveaus. Denk aan: uitvoerend entertainer, coördinerende teamleider, stagebegeleider, organisatorische projectmanager en faciliterend aanspreekpunt voor gasten. Klantbeleving en persoonlijke aandacht heb ik in deze functie ontwikkeld als kernkwaliteiten.

Een beleving is voor mij per definitie een ervaring die je laat voelen. Wat ik dus 10 jaar heb gedaan , is ervaringen ontwerpen en aanbieden die mensen (klanten) in verschillende lagen van de organisatie gelukkig en blij maken. Anderen zullen mij bevestigen als ik zeg ik daar enthousiast en succesvol in ben.

| Verbinden |

Leren leven, het liefst op een manier die ons plezier oplevert, dankbaar maakt, ontwikkelt en laat groeien.

De verbinding tussen leren en beleven is voor mij een vanzelfsprekendheid. Leren op school zou ik graag willen verreiken met een leerlijn ‘voelen’. Als leren een beleving wordt, wordt er dus per definitie gevoeld. Dat zijn twee vliegen in één klap.

Een kind kunnen we niet ontwerpen. Dat wat ze ervaren en dat wat ze voorgeleefd krijgen kunnen we wel vormgeven en beïnvloeden.

Alles en iedereen om ons heen kan ons iets leren. Het leven zelf is een leerschool op zich. Het creëren van een rijke, natuurlijke, samenhangende en uitdagende leeromgeving is dus een van de dingen die ik het allerliefste doe. Ik ben er van overtuigd dat leuke dingen beleven en een warme, veilige, uitnodigende sfeer nodig zijn om vaardigheden als verwonderen, expressie en lichaamsbewustzijn te ontwikkelen. Hands-on, minds-on, hearts-on activiteiten laten ons leren, groeien en liefhebben. Een LeerBELEVING laat je ZIJN.

Momenteel ben ik druk bezig met de opstart van De Verwonderkring en het coördineren van het Netwerk Kinderen en Permacultuur. Stap voor stap ben ik (in projecten) aan het uitwerken wat mijn werkwijze zo uniek maakt. In een train-de-trainer workshop deel en coach ik op onderdelen van deze werkwijze. Zodat de vaardigheden om een LeerBELEVING te creëren, door steeds meer trainers/leerkrachten voorgeleefd worden.

Tot slot: ik houd ontzettend veel van kleurtjes, dansen, zingen en spelen. Ik heb een voorliefde voor (poppen)theater en heb duurzaamheid hoog in het vaandel staan.

Over mij

“Wat jou zo bijzonder maakt is dat je buiten de gestelde kaders kan denken, in hoeverre je al kaders trekt”.

Ingvild, directrice basisschool

“Jij kunt mensen echt heel blij maken”.

Ouder

“De workshop is precies wat ik nodig had: dat er iemand is van mijn leeftijd die laat zien dat je nog steeds kan spelen!
Spelen is zo belangrijk! […] Jij laat iedereen weer spelen!
Dankjewel daarvoor!”

Wivineke, Docent Muziek en koordirigent

Copyright © 2021 De Verwonderkring. All Rights Reserved. | Intuitive by Catch Themes