Tijdens het maken van ondersteunend materiaal voor in de onderbouwklassen bij het BLOEMBOLLENPROJECT viel me wat op:
Als je een afbeelding zoekt via google over de groeistadia van een bloembol, dan gaan die bloemen zelden dood.
In vele afbeeldingen is het magische proces weergegeven van bloembol tot een mooie, kleurrijke en stralende bloem.
En terecht natuurlijk, want wie wordt er niet blij van al die vrolijke bloeiers die, vroeg of laat in het seizoen, het lekkere weer aankondigen?
MAAR TOCH…
Mijn projecten steek ik graag duurzaam in en dat betekent dat ik leerlingen graag op jonge leeftijd al laat kennismaken met gesloten kringlopen.
Ik ging dus op zoek naar een afbeelding waarbij het magische proces van de bloem die dood gaat OOK zichtbaar is.
MIS HET NIET:
HET MAGISCHE PROCES VAN EEN BLOEM UIT EEN BLOEMBOL DIE DOOD GAAT
Na een stralende bloem te zijn geweest, trekken de voedingsstoffen uit de bloem zich namelijk weer terug. De bloem is dan dood, maar de voedingsstoffen zitten deels terug in de hoofdbol die, jawel, ondertussen één of meerdere afgesplitste babybollen heeft gekregen! Hoe tof is dat 😀
Dus misschien zit er ergens nog een cultureel ingesleten weerstandje om het over het proces van doodgaan te hebben of hoort doodgaan nou eenmaal niet bij de definitie groeien? Ik hoop in ieder geval op meer bewustzijn over deze incomplete educatieve afbeeldingen: zodat meer kinderen mogen leren over die ene bijzondere bloembol, die opeens twee bloembollen werd. Dat lijkt mij in ieder geval een onmisbare en waardevolle aanvulling op het (bloembollen) onderwijs.